Alkan AVCIOĞLU
Yıl sonunun gelmesiyle Yılın En İyi Filmleri listeleri bir bir yayınlanırken biz bu hafta farklı bir liste hazırlayıp hak ettiği ilgiyi görmemiş filmlere odaklandık.
Sağımız solumuz yıl sonu listeleriyle, yılın en iyi filmleriyle dolu. Eleştirmenler ve izleyiciler kendi listelerini oluşturuyorlar. Bu tarz listelerin popüler tercihlerini her yerde görmeye başladık bile. Ancak her film gişede tozu dumana katan, ödülleri bir bir toplayan, yıl sonu listelerinde zirvelerde yer alan ‘Mad Max: Fury Road’ kadar şanslı değil.
Biz de bu hafta farklı bir şey yapıp bu filmlerin peşine düşelim dedik. 2015 yılında Türkiye’de vizyona girmiş filmler arasında gişede ilgi görmemiş, pek gürültü koparmamış ve hak ettiği kadar kendisinden bahsedilmemiş filmlerden bir derleme hazırladık. Listedeki filmler gişede 5.000 izleyicinin altında olan filmler. Ama bu filmlerin pek çoğu herhangi bir en iyiler listesinde rahatlıkla yer alabilecek filmler. Fakat bir şekilde bu filmlerin bazıları daha az izlendiği için, daha az bahsedildiği için “en iyiler” vitrinin arkalarında unutuluyor. Ne var ki hak ettiği ilgiyi görmemeleri, ne kadar iyi oldukları gerçeğini değiştirmiyor.
Ortaya çıkan sonuçsa oldukça ilginç. Liste, yurtdışında 30’un üzerinde ödül kazanmış belgesel ‘Sessizliğin Bakışı’ (The Look of Silence), Altın Ayı ödüllü Jafar Panahi filmi ‘Taksi Tahran’ (Taxi), Oscar adayı ‘Toprağın Tuzu’ (The Salt of the Earth) gibi filmlerden ‘OHA: Oflu Hoca’yı Aramak’, ‘Hayvan Düşü’ (Når dyrene drømmer), ‘Beden’ (Cialo) gibi sıradışı filmlere kadar uzanıyor. ’45 Yıl’ (45 Years), ‘Burgonya Dükü’ (The Duke of Burgundy), ‘Hayal Ülkesi’ (Jauja), ‘Annem’ (Mia Madre) ve ‘Yüzündeki Sır’ (Phoenix) gibi eleştirmenlerin yıl sonu listelerinde kendine yer bulacak filmler; sessiz sedasız vizyona girip çıkan ‘A Most Violent Year’, ‘Bir Zamanlar New York’ (The Immigrant), ‘Sakin Batı’ (Slow West) gibi olağanüstü yönetmenliklere sahip filmler de hak ettiği ilgiyi görmeyenlerden. ‘Kayıp Nehir’ (Lost River), ‘Kabile’ (Plemya) gibi eleştirmenleri ikiye bölen filmler ve Paul Thomas Anderson, Noah Baumbach gibi iki önemli Amerikalı yönetmenin son filmleri ‘Gizli Kusur’ (Inherent Vice) ve ‘While We’re Young’ da kıymeti tam bilinmeyen filmlerden. Sadece birkaç ay önce dünya prömiyerini Toronto’da yapan ‘Gizli Gerçek’ (Truth) ve ‘Aşka Özgürlük’ (Freeheld); Oscar adaylıkları bulunan ‘Bay Turner’ (Mr. Turner) ve ‘ Prenses Kaguya Masalı’ (The Tale of Princess Kaguya); hak ettiği Oscar adaylığını da göremeyen, eleştirmenlerin favorisi ‘Turist’ (Force Majeure) gibi filmler de şüphesiz daha fazla izleyiciyle buluşmayı hak ediyordu. Listenin en özel filmi ise adaleti olan bir sinema dünyasında, genç tüm sinemaseverlerin izleyeceği ve ilham alabileceği Ahmet Uluçay belgeseli ‘Tepecik Hayal Okulu’.
***
Tepecik Hayal Okulu
A Most Violent Year
Burgonya Dükü (The Duke of Burgundy)
Eden
Gizli Kusur (Inherent Vice)
Kayıp Nehir (Lost River)
Sessizliğin Bakışı (The Look of Silence)
Aşk ve Merhamet (Love & Mercy)
Kabile (Plemya)
Bir Zamanlar New York (The Immigrant)
Toprağın Tuzu (The Salt of the Earth)
While We’re Young
Hayal Ülkesi (Jauja)
Sakin Batı (Slow West)
Turist (Force Majeure)
OHA: Oflu Hoca’yı Aramak
Yüzündeki Sır (Phoenix)
Taksi Tahran (Taxi)
Aşka Özgürlük (Freeheld)
Beyaz Tanrı (Feher isten)
Annem (Mia Madre)
Hayvan Düşü (Når dyrene drømmer)
Beden (Cialo)
Gizli Gerçek (Truth)
Bay Turner (Mr. Turner)
(Birgün Kültür Sanat, 18.12.2015)
Bu Yazıya Hiç Yorum Yapılmadı.
SİZ DE YORUM YAZIN