Post image
Polis-Jandarma-MİT bütçesinde patlama

polis-jandarma-mit-butcesinde-patlama-63099-5

Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Nurhan Yentürk’ün yönettiği araştırmaya göre, milli gelirden ‘İç Güvenlik Harcamaları’na ayrılan pay, 2006-2014 arasında yüzde 45 arttı.

İçişleri Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, MİT, MGK, Sahil Güvenlik, Jandarma, Gizli Hizmet Giderleri, Örtülü Ödenek, Sivil Savunma Hizmetleri ve diğer güvenlik hizmetleri harcamalarını kapsayan İç Güvenlik Harcamalarının GSYH’ye oranı 2006’da 1,32 iken 2014 yılında 1,92’ye yükseldi. Bu gelişme güvenlik harcamalarının yüzde 45 büyüdüğünü gösteriyor.

nurhan yentürk“İstanbul Bilgi Üniversitesi STK Eğitim ve Araştırma Birimi tarafından Kamu Harcamalarını İzleme Dizisi” kapsamında yayımlanan ve Prof. Dr. Nurhan Yentürk tarafından kaleme alınan “Askeri ve İç Güvenlik Harcamalarını İzleme Kılavuzu”nda iç güvenlik harcamaları ile ilgili olarak var olan bilgiler, 2014 yılı için yeniden hesaplandı.

2006-2014 yılları arasında iç güvenlik harcaması yapan kurumların harcamalarının GSYH’ye oranlarındaki büyümeler karşılaştırıldığında en hızlı büyümenin yüzde 215 ile İçişleri Bakanlığı’nın harcamalarında olduğu görüldü. Toplam iç güvenlik harcamalarının yüzde 48’ini oluşturan Emniyet Genel Müdürlüğü’nün harcamalarının GSYH’ye oranındaki büyüme ise yüzde 37. GSYH’ye oranla, MİT’in harcamalarında yüzde 44, Gizli Hizmet Giderleri’nde yüzde 76, Başbakanlık Örtülü Ödeneği’nde yüzde 37 artış gösterdi.

PERSONELDE PATLAMA

“Gerek Gizli Hizmet Harcamaları gerekse Başbakanlık Örtülü Ödenek Harcamaları 2012 yılında önemli bir sıçrama göstermiştir. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün İç Güvenlik Harcamalarında görülen en büyük artış (enflasyondan arındırılmış sabit fiyatla) yüzde 85 olarak personel harcamalarıdır. Bunun dışında Emniyet Genel Müdürlüğü’nün mal ve hizmet alımları harcamaları 2011 yılından itibaren yavaş da olsa artış göstermektedir” denilen raporda şu değerlendirmede bulunuldu: “Benzer şekilde İçişleri Bakanlığı’nın personel harcamalarında sabit fiyatla sürekli denilebilecek bir artış görülmektedir. Ancak 2014 yılında, 30 büyükşehir belediyesinin olduğu illerde oluşturulan Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı’na diğer kamu kurumlarından yapılan yatırım amaçlı aktarımlardan dolayı büyük bir sıçrama görülmektedir. 2014 yılında yaşanan bu ek artışı dışarıda tuttuğumuzda, İçişleri Bakanlığı’nın harcamalarında 2006-2014 yılları arasında yaşanan artışın yüzde 215’ten yüzde 100 civarına düştüğü ve bu yüzde yüz artışın esas olarak personel artışından kaynaklandığı anlaşılmaktadır. İçişleri Bakanlığı’nın harcamalarında da 2013 ve 2014 yıllarında mal ve hizmet alımlarında küçük bir artış görülmektedir.

MİT TIRLARI…

Raporda MİT harcamaları için ise şu görüş yer aldı; “Milli İstihbarat Teşkilatı’nın İç Güvenlik Harcamalarında görülen en büyük artış diğer kurumlarda olduğu gibi personel harcamalarıdır. Bunun yanı sıra mal ve hizmet alımları ve sermaye giderlerinde de artış görülmektedir. Bu kurumların personel harcaması artışları dışında yaşanan mal ve hizmet alımı harcamalarının Suriye’ye yapıyan silah yardımları ve biber gazı alımları ile ilgili olup olmadığını tespit edebileceğimiz bir kaynak bulunmamaktadır.”

NE KADAR BİBER GAZI ALINDI

Biber gazı alımı konusunda çeşitli milletvekilleri tarafından 2012 ve 2013 yıllarında verilen soru önergelerinin hükümet yetkilileri tarafından cevaplandırılmadığının ifade edildiği raporda, Suriye’ye yapılan askeri yardımlar konusunda verilen soru önergelerine de tatmin edici yanıt gelmediği hatırlatıldı.

(Birgün, 12.08.2015)

Bu Yazıya Hiç Yorum Yapılmadı.

SİZ DE YORUM YAZIN