Post image
Kendini sevdirmeyen okul madde kullanımına itiyor

kendini-sevdirmeyen-okul-madde-kullanimina-itiyor-251133-5
Serbay MANSUROĞLU

 @serbaymansur
serbaymansur@birgun.net

Madde Kullanan Ergenlerin Sosyal, Ekonomik ve Demografik Özellikleri araştırmasında okul terkinin en önemli sebebinin okulu sevmeme, ekonomik nedenler ve arkadaş ortamı olduğu ortaya çıktı. Okulu terk eden çocukların yüzde 50’ye yakını ise madde kullanımına başlıyor.

Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir kentte, Sosyal, Ekonomik, Siyasal Araştırmalar Derneği (SESADER) Başkanı Prof. Dr. Özkan Yıldız öncülüğünde yürütülen araştırma çarpıcı verileri ortaya koydu.

kendini-sevdirmeyen-okul-madde-kullanimina-itiyor-251136-1

Lise ve dengi okullarda ergen yaşta öğrencilerle yürütülen çalışmada okulu sevmeme (yüzde 44,4) ekonomik nedenler (33,33) ve arkadaş ortamı (11,1) okul terkinde en önemli üç faktör oldu. Ailesi 500 lira ile 1000 lira arasında aylık geliri olan çocuklar yüzde 26 ile okul terkinde en üst sırada yer aldı.

Ailesi 2 bin lira ve üstü kazananların okul terki ise yüzde 1 olarak kaydedildi. Okul terkinin ortaya çıkardığı en vahim tablo madde kullanımının artması. ‘Sigara kullanıyor musunuz?’ diye sorulan lise yaşındaki öğrencilerin yüzde 53’ü ‘evet’ yanıtı verdi. ‘Uyuşturucu kullanıyor musunuz?’ sorusuna ise yanıt yüzde 47,6 ile evet oldu.

Ulusal çocuk politikası

SESADER Başkanı ve CHP PM Üyesi Prof. Dr. Özkan Yıldız’a göre çocuklar için acilen adımlar atılması gerekiyor:

“Biz bu konuda akademisyen olarak tespitlerimizi yapıyoruz. Sorunların çözümünde yetkililerin daha ciddi çalışması gerekiyor. Ulusal çocuk politikamızın hazırlanıp daha geç olmadan hayata geçirilmesi gerekiyor.”

‘Hem eğitimsiz hem mesleksiz’

Prof. Dr. Özkan Yıldız, “Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bu kentimizde Valilik ve Belediye ile ortak çalışma yaptık. Madde bağımlılığının arkasındaki sosyal, demografik ve ekonomik sebebi anlamaya çalıştık. Bölgede dezavantajlı çocuklar, ihmal edilen, istismar edilen çocuklarla yüz yüzeyiz. Bu çocuklar çok erken yaşta okul dışına itiliyor. Bu nedenle meslek edinmeleri zorlaşıyor. Mesleksiz ve eğitimsiz çocuklar ortaya çıkıyor” ifadelerini kullandı.

‘Kayıp kuşak’

“Az gelişmişlik, gelir yetersizliği, şiddet ortamı ve kötü eğitim bir kayıp kuşağın önünü açıyor. Türkiye açısından bunun önemsenmesi gereken bir risk olduğunu açıkça söylemek gerekiyor” diyen Prof. Dr. Yıldız, “Görüştüğümüz çocukların çoğu okulu sevmediklerini belirtiyor. Okulu sevmemek beraberinde okul başarısızlığını getiriyor, başarısızlık okulda disiplinsizliği ve son aşama olarak okul terkini getiriyor. Peki çocuklar okulu neden sevmiyor? Bulundukları semtler genelde yoksul. Bir takım olanaklardan yoksunlar. Okulllar kalabalık. Öğretmen ve öğrencinin motivasyonu son derece düşük. Sınıf bile yokken okulda spor yapacak, çocuğun kendini yeniden üreteceği alan bulmak imkansız denecek kadar az. Bu yetersiz eğitim ve eğitim ortamıyla birlikte çocuklar okulu sevmiyor” diyor.

(Birgün, 01.03.2017)

Bu Yazıya Hiç Yorum Yapılmadı.

SİZ DE YORUM YAZIN