Post image
Çocuk hakları başvuruları ikiye katlandı

 

Hüseyin ŞİMŞEK

2018 yıllık raporuna göre Kamu Denetçiliği Kurumu’na ‘çocuk hakları’ için başvuru yağdı. Çocuk haklarına yönelik başvurularda bir önceki yıla oranla yüzde 220 artış yaşandı. Çalışma yaşamına ilişkin başvurulardaki artış ise yüzde 121 oldu.

Kamu idarelerinin gerçekleştirdiği işlemleri hukuk ve insan hakları yönünden inceleyerek tavsiyede bulunmakla görevli Kamu Denetçiliği Kurumu’nun (KDK) Yıllık Raporu’na göre, kuruma 6 yılda yapılan başvuru sayısı 59 bin 567 oldu. 2018 yılındaki başvurularda bir önceki yıla göre en fazla artış ‘çocuk hakları’ konusunda yaşandı. 2017’ye oranla yüzde 220 artış yaşanan ‘çocuk hakları’ ihlallerine ilişkin başvuruların ardından en fazla artış yüzde 121 ile “çalışma ve sosyal güvenlik” alanında yaşandı. ‘Kadın hakları’na yönelik ihlal iddialarını içeren başvurular ise yüzde 19 oranında arttı.

KDK 2018 Yıllık Raporu’na göre, çocuk haklarını ihlal başvurularında yaşanan artışın nedeni, ‘çocuklara yönelik yaygınlaşan ve hak ihlalleri barındıran uygulamalar’ oldu. Çocuk hakları ile ilgili başvuruların yüzde 95’ini bu konu oluştururken ‘çocuk ihmali ve istismarı’ konusundaki başvuru oranı yüzde 1.7, çocuklara yönelik sosyal hizmet ve yardım faaliyetlerinin oranı yüzde 1.5, çocuklara karşı nefret söylemi başvurusu yüzde 1,1 ve bakıma muhtaç çocuklar için başvuru oranı ise yüzde 0.3 oldu.

TAŞERONLAR ŞİKAYETÇİ

Bir önceki yıla oranla yüzde 121 artış yaşanan ‘çalışma ve sosyal güvenlik’ alanına ilişkin ihlal başvurularının nedeni ise Hükümet’in ‘taşerondan kadroya geçiş müjdesi’ oldu. Rapora göre, taşerondan kadrolu işçi statüsüne geçiş sürecinde işsiz kalan yurttaşlar, yargıdan umduğu sonucu alamayınca KDK’ye başvurdu.

Kadın haklarına yönelik ihlallere ilişkin başvuruların yüzde 64’ü ,’cinsiyet ayrımcılığı’na yönelik oldu. Yüzde 19,3’ü ‘kadın haklarına ilişkin diğer konular’dan, yüzde 9,68’i ‘korunmaya, bakıma ve yardıma muhtaç kadınlar’ konusunda ve yüzde 6,4’ü ise ‘kadına yönelik şiddet ve istismar’ konularında yapıldı.

Sağlık sektörüne yönelik ihlal başvurularında ise ilk sırayı yüzde 36,62 ile ‘tedavi ve raporlar’ oluşturdu. Tedavi hizmetlerinden memnun olmayan yurttaşların ardından en fazla başvuru yüzde 20,45 ile ‘ilaç ve eczacılık’ konuları yer aldı.

BİR YIL BOYUNCA RANDEVU YOK

KDK 2018 Yıllık Raporu’nda bazı şikayet örneklerine de yer verildi. Buna göre, sağlık problemi için doktora gitmek isteyen, ancak randevu alamayan bir çocuk, KDK’ye başvurdu. 2017 yılının başından 2018 yılının sonuna kadar doktor randevusu alamadığını ifade eden çocuğun başvurusunu inceleyen KDK, Eğitim ve Araştırma Hastanesi Başhekimliği ile yapılan görüşmelerde hastane randevu sisteminden kaynaklı sorunlar yaşandığını tespit etti. KDK, başvurucu çocuk için randevunun alınmasını sağladı.

İTFAİYECİ OLMAK İSTİYOR

Bir diğer başvuru örneğini ise itfaiyeci olmak isteyen bir kadının başvurusu oluşturdu. Lisede İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği bölümünden mezun olan ve yüksek öğrenimini de tamamlayan bir kadın, İstanbul ve Van Büyükşehir Belediyelerine başvurdu. Burada mülakat sisteminin getirilmesi nedeniyle kurumların inisiyatifine bırakılan alım işlemlerine, ‘erkek olma kriteri’ getirildi. Bunun üzerine KDK’ye başvuran kadına olumlu yanıt geldi. KDK, kurumlara bu kararın kaldırılması için tavsiye kararı verdi.

(Birgün, 14.02.2019)

 

Bu Yazıya Hiç Yorum Yapılmadı.

SİZ DE YORUM YAZIN