Post image
Bir eve dönüş filmi

2017032319451019_dlmllurkh6oemk92gthcv3mms31

Ilgaz Yalçın FAKIOĞLU

Tek mekân üzerinde geçen film, evin huzursuz ve baskılı ortamıyla birlikte filme başkarakterin suskunluğunu da içine katan bir gerilim havası katıyor…

“Annemi Öldürdüm’’ filmi ile birçok yerde adından söz ettiren yönetmen Xavier Dolan’ın Cannes Film Festivali’nde Jüri Büyük Özel Ödülü’nü de kazanan 2016 çıkışlı “Alt Tarafı Dünyanın Sonu’’; yönetmenin aynı diğer çalışmalarında da olduğu gibi, otobiyografik öğeler taşıyor. Henüz 28 yaşında olan Kanadalı yönetmenin bu filmiyle Cannes’da kazandığı Büyük Jüri Ödülü başarısı, yapıt üzerine eleştiriler getiren birçok sinema otoritesini şaşırtmış ve festival hakkında lobi iddialarını gündeme getirmişti.

AİLE SORUNLARIYLA ÖRÜLÜ GERİLİM

Filmin temelini 12 yıldır görmediği ailesini ziyarete giden ve aile üyelerinin birbirleriyle yaşadıkları içsel gerilimlere oturtan yönetmenin özellikle aile üyelerinin kendi yaşadığı pişmanlıkları ve nostaljik özlemleri öbür üyelerin hatalarına bağlamasına film içerisinde oldukça ayrıntılı ve başarılı bir şekilde yer veriliyor. AIDS’ten ölen oyun yazarı Jean Luc Lagarce’nin oyunundan sinemaya uyarlanan film, yönetmenin bilinçli seçtiği bir metin olma özelliğini de içerisinde barındırıyor.

Eşcinsel olan yönetmen, başkarakter Louis’in (Gaspard Ulliel) cinsel tercihlerinden dolayı yaşadığı sorunları ve sessizliği irdelemiş. Yakalandığı ağır bir hastalıktan dolayı döndüğü evinde bu konu hakkında monolog ve geçmişe yönelik anımsamalar filmi ağır ve klişe bir sanat filmine dönüştürse de; bu sekansların filmin işleyişi ve metni açısından gerekli olduğunu söyleyebiliriz.

Birkaç sahne haricinde tek mekân üzerinde geçen film, bu noktada evin huzursuz ve baskılı ortamıyla birlikte filme başkarakterin suskunluğunu da içine katan bir gerilim havası katıyor. Louis’in eve dönmesine farklı tepkiler veren aile üyelerinin verdiği belirsiz tepkilerle birleşen bu gerilimli ortam filmin en başarılı yanı…

12 YILLIK YOKLUĞUN ARDINDAN

“12 yıl uzun. Tıpkı o romantik romanlarda olduğu gibi… Peki ya onlara gideceğimi söylediğimde? Yine de… Bu sadece bir aile yemeği, dünyanın sonu değil’’ sözleriyle açılan ve karakterin uzun bir aradan sonra döndüğü aile evindeki tepkilerin belirsizliğini vurguladığı iç karışıklık, filmin ruhunu oluşturuyor. Diğer aile üyelerine hayat veren Marion Cotillard, Vincent Cassel, Lea Seydoux, Nathalie Baye gibi ünlü oyuncuların da bu noktada verdikleri öfke, sevinç ve şaşkınlık dolu ifadelerin başarılı bir performans sergilediğini belirtebiliriz; ancak özellikle başkarakter Louis’in abisinin eşini oynayan Cotillard’ın genel anlamda silik ve donuk bir oyunculuk vermesinden dolayı karakteri ile bütünleşemeyişi izleyicinin gözüne apaçık vuruyor. Lea Seydoux’un hayat verdiği kız kardeş figürü ise şaşırtıcı bir şekilde iyi işlenmiş… Louis ile daha önce ilişkisi neredeyse bulunmayan bu karakterin abisi ile temas kurma çabalarının oldukça naif ve doğal bir oyunculukla verildiğini söylemek mümkün. Vincent Cassel’in canlandırdığı en büyük kardeşin yansıttığı kaba ve sinirli genel tavrın iyi sergilendiğini ise özellikle belirtmek gerekiyor.

DERDİNİ ANLATAN BİR YÖNETMEN

Aile üyelerinin birbirlerine yabancılık duyduğu bu ortamı yansıtmada yönetmen her ne kadar başarılı olsa da; teknik anlamda yapılan yakın çekimler ve senaryonun zayıflığı filmi özgün bir aile dramasına dönüştürememiş.

Film metninin bu noktadaki eksikliğinde, yönetmen Dolan’ın doğrudan bir oyunu filme bir şey eklemeden uyarlamasının da büyük etkisi var. Çoğu sahnede kendi derdini anlatmaya çalışan bir yönetmenin otobiyografik söylemlerini görebiliyorsunuz.

‘’Alt Tarafı Dünyanın Sonu’’; Batılı anlamda bir ‘’Babam ve Oğlum’’ filmi izlemek istiyorsanız, doğru müzik kullanımları, özellikle anne karakterinde bulunan Nathalie Baye’in oyunculuğu ve gerilimle dramı başarılı bir şekilde harmanlamasıyla bu şansı hak ediyor.

Alt Tarafı Dünyanın Sonu

Senaryo: Xavier Dolan
Yönetmen: Xavier Dolan
Yapımı: 2016 – Fransa, Kanada
Tür: Dram
Süre: 95 Dak.
İMDb: 7.0
Oyuncular: Gaspard Ulliel, Nathalie Baye, Vincent Cassel, Léa Seydoux, Marion Cotillard

(Aydınlık, 24.03.2017)

Bu Yazıya Hiç Yorum Yapılmadı.

SİZ DE YORUM YAZIN